KATLEEN VINCK

Het sculpturale werk van Katleen Vinck vindt een oorsprong in haar extreme fascinatie voor architectuur; de geschiedenis, de betekenis, de materialen en de technische fijne kneepjes. Architectuur heeft mensen gedurende hun hele geschiedenis begeleid en ondersteund. De fundamenten zijn vaak de laatste, onvergankelijke overblijfselen van lang verloren gewaande beschavingen. Archeologisch onderzoek helpt ons ons verleden te ontdekken, maar biedt ook belangrijke reflecties over de toekomst.


Precies op de rand van deze universums, in het spanningsveld tussen een wetenschappelijk geverifieerd verleden en een ingebeelde toekomst, situeren Vincks sculpturen zich. Sommige vormen doen ons misschien denken aan een tank of een UFO die door de tentoonstellingsruimte zweeft; andere lijken te verwijzen naar een soort ‘cyber-stedelijke’ architectuur. Haar titels geven zelden aanwijzingen. Ze zijn eerder een manier voor haar om te spelen met de waarneming van de kijker en zo onze verbeelding weg te houden van één eenduidige betekenis.


De materialen die ze gebruikt, zoals beton en klei, lijken misschien koud en stil, maar hun aura bruist van potentieel, met tijdlagen, met een ambitie en verwachting voor transformatie. Wat Vinck wil laten zien is niet het verlies, maar de schoonheid van wat tijdelijk is. Alles verandert doorheen de tijd in iets nieuws. Haar sculpturen zijn zelden afgewerkte constructies of enkelvoudige monumenten, maar appeleren eerder op dat doorschijnende, ongrijpbare moment van transformatie – het wazige moment waarin betekenissen en concepten elkaar kruisen.



Tamara Beheydt

ENG — NL